Творча робота:
«Використання розвивальних творчих вправ на уроках
української мови і читання»
Компетентнісний підхід в освіті – це відповідь
на вимогу часу. Динамічні зміни життя,
постійне оновлення інформації зумовлюють потребу в членах суспільства,
фахівцях, які здатні оперативно адаптуватися, навчатися протягом життя,
безперервно розвиватися. Однією з найбільших актуальних проблем сучасної освіти
є практичне формування компетентності учнів.
Провідна мета освіти сьогодення – виховання
особистості учня-діяча.
Школа – це життєвий простір для дитини. Тут вона
живе і готується до дорослого життя. І тому навчально-виховний процес має бути
спрямований, перш за все, на формування таких умінь, які допоможуть дитині
успішно освоїти всі навчальні дисципліни та досягти успіху в соціумі. На мою
думку, такими вміннями є інтелектуально-творчі вміння.
До інтелектуально-творчих умінь відносимо:
уміння визначати, аналізувати, порівнювати, синтезувати, встановлювати
причино-наслідкові зв’язки, конкретизувати, систематизувати, класифікувати,
доводити, обґрунтовувати, узагальнювати; бачити деталі; формувати нові
положення, прогнозувати, генерувати ідеї; конструктивно працювати з
літературою, визначати певні проблеми та пропонувати ідеї щодо вирішення
виявлених проблем; визначати поняття через найближчу родову та видову
відмінність; будувати правильні умовиводи на основі фактів, окремих наукових
понять; фантазувати.
На розвиток інтелектуально-творчих умінь впливають
три групи факторів; біологічний, соціальні та фактори власної активності
особистості. Саме фактори власної активності є провідними у становленні
інтелектуально-творчих умінь в учнів початкової школи. До факторів власної
активності особистості належать:
а) фактор мотивів, потреб,
підкріплення – мотиви власне інтелектуальної діяльності, наявність стійкої
пізнавальної потреби, система цінностей, стимули діяльності тощо (за Є.Ільїним,
О.Матюшкіним, О.Тихомировим);
б) фактор досвіду – попередній
життєвий, практичний, ментальний досвід особистості (за Р.Стернбергом,
М.Холодною);
в) фактор компенсації – наявність
компенсаторних можливостей суб’єкта; сили волі, посидючості, наполегливості,
терплячості, цілеспрямованості (за Л.Орловою);
г) операційний
фактор - освіченість, ерудиція,
обсяг знань, прогалини в знаннях, практичні вміння, навички – В.Дружинін.
Одне із
провідних завдань учителя на кожному уроці – стимулювання власної активності
учня. Педагог повинен створити на уроці таку атмосферу, в якій учням буде
цікаво, в якій вони бажатимуть працювати, пізнавати нове та творити, в якій
вони довіряють.
Навчання
має набути творчого характеру, тобто бути організованим із урахуванням таких
складових творчої діяльності школярів, як самостійне застосування
компетентностей у нові ситуації; бачення нових проблем у стандартних умовах,
нової функції знайомого об’єкта, вміння бачити альтернативне розв’язування,
комбінувати відомі способи вирішення проблеми, шукати оригінальні способи її
розв’язання. З цією метою важливо пропонувати учням такі завдання, які
потребують інтенсивного розмірковування, що сприятиме активному розвитку
творчого мислення та інтелектуально-творчих умінь. Використання на уроках
інформаційно насичених матеріалів, цікавих завдань і вправ розвивального та
творчого характеру підвищує пізнавальний інтерес, допитливість,
спостережливість, бажання вчитися та створювати щось нове, своє власне.
Розвиток інтелектуально-творчих умінь молодших
школярів – складний, цілеспрямований, систематичний та міжпредметний процес.
Без систематичного виконання завдань розвивального та творчого характеру
неможливо розвинути в учнів інтелектуально-творчі уміння. Для учня, у якого
розвинені зазначені вміння, характерні самостійне визначення мети, інтерес до
навчання, допитливість, постановка цілей та планування роботи, аналіз і
визначення необхідних знань для розв’язання завдань, прогнозування результату,
сміливе висування нових ідей, фантазування та обґрунтування власної думки,
самокритика та адекватна оцінка продуктів своєї праці. Така дитина матиме
високі досягнення з навчальних дисциплін у середній і старших школах, а потім
буде успішною в подальшому житті.
Такі завдання складають систему, яка дає змогу
сформувати і розвинути всю різноманітність інтелектуальної і творчої діяльності
та забезпечити перехід від репродуктивних, формально-логічних дій до творчих.
Треба пам’ятати, що творчі здібності забезпечують швидке набуття знань та
умінь, закріплення та ефективне застосування їх на практиці. А це означає, що
для розвитку творчих здібностей велике значення має розвиток психічних процесів
– пам’яті, уваги, уяви тощо. Саме ці якості, за даними психологів, –
основа для розвитку продуктивного мислення і творчих здібностей учнів.
Як зазначає О.Митник, розвивальні
творчі вправи спрямовані на розвиток
•
фонематичного слуху,
•
мнемонічних процесів
(пам’яті),
•
уваги,
•
творчої уяви,
•
мислення,
•
мовлення,
•
комунікативних
здібностей.
Отже, розвивальні творчі вправи в початкових
класах, при систематичному їх використанні і правильній організації, спонукають
дитину до мовленнєвої діяльності; заохочують до роздумів, уважного ставлення до
мовленого слова, виконання нестандартних завдань; розвивають інтерес до
мовлення як навчального предмета; пробуджують віру у власні сили і творчі
можливості.
Як відомо, навчально-виховний процес повинен
будуватися відповідно до потреб особистості та індивідуальних можливостей
дітей, зростання їх самостійності й творчої активності. А це вимагає
організації навчання відповідно до здібностей, здатності до навчання, таланту
дитини. Основною формою організації навчально-виховного процесу був і
залишається урок. Але сучасний урок вже неможливий без застосування
інтерактивних технологій, які ґрунтуються на діалозі, моделюванні ситуацій
вибору, вільному обміні думками тощо.
Завдання вчителя – розвивати критичне мислення школярів, тобто навчати
здатності самостійно аналізувати інформацію; формувати вміння бачити помилки у твердженнях товаришів; аргументувати свої думки, змінювати їх, якщо
вони помилкові, прагнути пошуку оптимальних рішень; обирати свою позицію
стосовних тих чи інших питань тощо.
Якщо ми хочемо залучати учня до освітнього
процесу, то зобов’язані допомогти дитині побачити в ньому свою значущість,
мотиви власної діяльності. У центрі навчально-виховного процесу має бути учень.
Від його творчої активності на уроці, вміння доказово міркувати, обґрунтовувати
свої думки, вміння спілкуватися з учителем, учнями класу залежить успіх у
свідомому опануванні шкільної програми. Велику роль у формуванні цих умінь
відіграють розвивальні творчі завдання, які використовують як в індивідуальній,
так і в груповій формах організації навчальної діяльності на різних етапах
уроку. За їх допомогою можна перевіряти домашнє завдання, поліпшити розуміння
нового матеріалу, закріплювати та узагальнювати знання.
Зміст та матеріал для розвивальних творчих вправ
залежить від вікових та індивідуальних особливостей дітей, знань учнів, завдань
уроків.
Місце розвивальних та творчих вправ у структурі
уроку залежить від багатьох факторів, а саме: рівня підготовки учня;
дидактичної мети; характеру навчального матеріалу; часу, відведеного на
вивчення теми тощо.
Використовуючи розвивальні творчі вправи треба
дотримуватися таких вимог:
•
цілеспрямованість
застосування;
•
підпорядкованість
тематики дитячому кругозору, віковим та індивідуальним особливостям;
•
різноманітність форм
організації навчальної праці учнів (індивідуальні, групові, колективні);
•
нерозривний зв’язок з
іншими формами та методами роботи.
Усім відомо, що саме процеси
читання та вивчення мови – надзвичайно важкі для дітей, потребують від них
значних розумових зусиль. А використання творчих та пізнавальних завдань дають
можливість навчатись у більш легкій, невимушеній формі, потребують від учнів
пошуку нових знань і способів дій, розвивають інтерес до мови як навчального
предмета. Вони сприяють розвитку спостережливості, вчать порівнювати,
аналізувати, робити висновки, узагальнювати. Використання таких видів роботи на
будь-якому етапі уроку – це вправляння у самостійному розвитку мислення,
кмітливості, спостережливості, уяви учнів.
Розвивальні творчі вправи мають
велике значення для розвитку мови і мислення учнів; активізують поширюють їх
словниковий запас; привчають проводити аналітико-синтетичну роботу над словами
та реченнями; поліпшують фонематичний слух дітей; розвивають правописну
зіркість; прищеплюють інтерес і любов до мови.
Результативність такої роботи
полягає в тому, що учні:
•
уміють спостерігати, аналізувати,
використовувати одержану інформацію в
різних ситуаціях;
•
володіють елементарними
прийомами запам’ятовуваннями, творчою уявою і мисленням;
•
мають великий
словниковий запас;
•
можуть вільно виражати
свої думки;
•
можуть співпрацювати в
групах і парах, самостійно організовувати свою роботу.
Така організація
навчально-виховного процесу може не тільки забезпечити основу особистісної системи знань, умінь,
переконань, а й стане фундаментом для подальшого навчання, виховання, розвитку
та самовираження, значною мірою зумовить практичну діяльність у майбутньому.
Пропонуємо розвивальні творчі
вправи, які можна використовувати на уроках української мови та читання.
Розвивальні творчі
вправи на уроках української мови
1. Пошук
Дітям пропонується попрацювати зі
словником і знайти в ньому слова, які містять 2-3 однакові букви, що позначають
голосні або приголосні звуки.
Діти знаходять такі слова і записують, наприклад: барабан, молоко,
бурундук, акуратний тощо. Можна запропонувати варіант пошуку слів із буквами,
які не повторюються і позначають приголосні звуки: двома, трьома, п’ятьма і т.
д . Наприклад: стравохід, клавесин, революція та ін.. Окрім розвитку уваги, під
час виконання цього завдання, розширюється словниковий запас дітей.
2. Коректура
Ця техніка спрямована на
тренування одночасно концентрації і переключення уваги. Діти викреслюють певні
букви в друкованому тексті. Наприклад:
протягом 10-15 хвилин потрібно знайти в тексті та закреслити всі букви е: і маленькі
і великі.
3. З кожного слова – по одному звуку, щоб вийшло нове слово.
Називаю слова. Учні повинні
скласти з них слово таким чином: взяти з
першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого – другий,
з третього – третій і т. д.
Виграє той, хто перший складає
слово і правильно прочитає його.
Зір, ліс, бір, марка, рамка
(зірка);
Мало, дим, сир (мир);
Пара, перо, він, мама, канал
(пенал);
Заєць, лис, ломи, собака
(зима);
Звір, лось, шишка, лини, корито
(зошит);
Рука, нема, рада, сади, насос,
фабрика, записка (редиска);
Лава, лин, бамбук, молодий,
батон (лимон).
Така вправа заохочує дитину до
роздумів, уважного ставлення до мовленого слова, розвиває увагу, мислення.
4. З букв одного слова.
З букв даного слова учням за
певний час за допомогою словників скласти і записати слова:
Ведмідь (мед, мідь, дім, дві,
дід);
Айстри (старий, три, рис, сир,
тир);
Акваріум (мак, кава, міра,
кара, рама, ріка, Віра, кір, рука, крам, вік);
Диктант (нитка, так, тин, кит,
кат, танк);
Екскурсія (рік, сік, кір, сук);
Жайворонок (жар, вкрай, ворон,
корова, корона, край, кран, кров, нова,
нора, рак, район, рано, ранок);
Компас (кома, копа, каса, сом,
мак, сам, смак, оса);
Космонавт (сон, мак, сом, коса,
кома, так, сова,
мова, носок, сам, танк, вона,
станок, там, танок).
Виконання нестандартного завдання розвиває
інтерес до навчального предмета, пробуджує віру у власні сили і творчі
можливості. Така вправа розвиває мислення дитини, увагу, зосередженість.
5. «Зачаровані слова»
А В Т О
М О Б І Л
Ь А П
Е Л Ь
С И Н
1 2
3 4 5
6 7 8
9 10 1 2
3 4 5
6 7 8
3 4
5 9 6
3 4 6 7
8 2 3
8 5
1 3
4 5 7
8 9 10 4
1 8 4 1
2 7
5 8
9 10 3
1 5 2 3
6 6 1
8 7
2 8
9 2 3
4 5 1 2 1 8
С Т А
Д І О
Н
Д И С
Ц И П
Л І Н А
1 2
3 4 5
6 7 1 2
3 4 5
6 7 8
9 10
1 6
7 1 2
3 4 6 7 8
9 1 6 8
9 10
1 3
4 4 6
7
3 2 9 6 1
6 9
1 2
3 7 4
6
7 10
9 5 7 8
1 10
1 2
5 7 1
4 8 7
2 9 10
Вчитель пропонує утворити нові слова із
слова стадіон. Кожна літера має свій порядковий номер. Переставляючи букви
місцями, діти утворюють нові слова, користуючись «шифром».
Дана вправа розвиває творчі здібності
дитини, розвиває психічні процеси: пам’ять, увагу, мислення. Вправу доцільно
використовувати в індивідуальній або груповій формах роботи, сприяє становленню
самостійності, активності, відповідальності учнів.
Опис розвивальних
творчих вправ з читання
1.Встанови межі слів
Шануйлюдейітебешануватимуть
Словочемнекожномуприємне
Словобезділанічогоневарте
Вмієшсказативмійпромовчати
Дана вправа розвиває увагу дитини,
мислення, вправляє у навичках читання. Вона виховує у дітей інтерес до усної
народної творчості.
Коли учні встановили межі слів,
можна запропонувати пояснити значення утворених прислів’їв. Це розвиватиме
мислення дитини, її комунікативну компетентність, спонукатиме дитину до
роздумів , вміння робити самостійні висновки, виховуватиме моральні цінності.
2.Розкодуй вірш
ціКи сяснить трахи шками,
що валасхося під жколі.
цішМи тьсясни сикпе ваГ,
ощ тако ан буд гназав.
( Киці сниться хитра мишка,
Що сховалася під ліжко.
Мишці сниться песик Гав,
Що кота на дуб загнав.)
Гра спонукає до роздумів. Коли
дитина розуміє «код» (міняє місцями
склади) ,завдання виконується легко, швидко,
з великим задоволенням.
Після розкодування вірша дитина
вправляється в техніці читання.
3.«Маленькі поети»
Киці сниться хитра мишка,
Що сховалася під …( ліжко).
Мишці сниться песик Гав,
Що кота на дуб …( загнав).
Сниться песику мій тато,
Що ходив з ним …( полювати).
Сниться таткові Мар’янка,
Що сміється дзвінко …( зранку).
4. « Незвична математика»
При+слон-лон+лінь-нь+в’я=…(
прислів’я)
Піч-іч+риба-ба+кам-м+зуб-уб+ка=…(
приказка)
Усіх –іх+мі+шум-ум+ка=…(
усмішка)
Зуб+і-убі+ага+дка=…(загадка)
Дітям пропонують виконати дії і
дізнатися види усної народної творчості.
Дана вправа дає можливість у цікавій формі
повідомити учням новий матеріал. Вона розвиває мислення дитини , увагу, привчає
проводити аналітико – синтетичну роботу над словами.
5.Допиши казку
Звідки прилетіла сніжинка?
На мою долоньку впала сніжна
зірочка. Я злякалась, що вона розтане, і обережно підняла її пуховою
рукавичкою.
- Дякую тобі, - несподівано
промовила сніжинка.
- Ти вмієш говорити?-
здивувалась я. - Розкажи , звідки ти прилетіла?
- Добре, - посміхнулася сніжинка.
– Слухай…
Завдання можна дати у вигляді
домашньої роботи після вивчення теми «Зимові картини природи». Діти можуть
скласти продовження казки як з наукової точки зору ( кругообіг води в природі) , так і
підключити творчу уяву і пофантазувати, вигадати казкові пригоди сніжинки.
Ця вправа розвиває зв’язне
мовлення дитини, її комунікативні здібності, творчу уяву, мислення.
Пропонуємо конспекти уроків української мови у
2 класі із використанням завдань, які сприяють розвитку інтелектуально-творчих
умінь дітей молодшого шкільного віку.
Витяг із календарного планування «Українська мова», 2 клас
Тема . Слова, які означають
назви предметів (іменники)
Урок 86. Слова, які означають назви предметів
(іменники).
Складання
речень
(І, вправа 279 – 282).
Урок 87.
Розпізнавання іменників за
питаннями хто? що?
Складання речень
(І, вправа 283 – 287).
Урок 88.
Групування предметів за родовими та видовими ознаками.
Змінювання іменників за зразком «один –
багато».
Складання речень
(І,
вправа 288 – 295).
Урок 89.
Змінювання іменників за зразком «один – багато».
Практичне вживання форм однини і множини
(без
уживання термінів)
(І, вправа 296-303).
Урок
86. Тема. Слова,які означають назви предметів.Складання речень.
Мета: закріпити знання про слово як одиницю мови
і мовлення; вчити спостерігати за лексичним значенням слова, формувати в учнів
уміння розпізнавати предмет і слово
як його назву, ставити питання до слів назв предметів;розвивати
спостережливість, увагу, творчу уяву; поглиблювати знання про професії.
Обладнання:окремі
предмети, предметні малюнки.
Хід уроку
І. Створення ситуації успіху
Гра
«Ланцюжок»
Уважно придивись до ланцюжка слів, де закінчення
двох останніх літер стає початком
наступного.
Продовж: курча
- чайка - калина - насос - оса - …
ІІ.Актуалізація опорних знань
Робота над віршами
Виразно прочитайте вірші, записані на дошці. Як
ви розумієте їх зміст?
Буква до букви
–
І виникло
слово.
Слово до слова
–
Звучить рідна
мова
(І.Січовик)
Ну що б,
здавалося, слова…
Слова та голос
- більш нічого.
А серце
б’ється - ожива,
Як їх почує!..
(Т.Шевченко)
(Учні
висловлюють свої міркування)
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення
теми і мети уроку
Сьогодні, діти, ми починаємо вивчати
новий, дуже важливий і цікавий розділ «Слово».На цьому уроці ми познайомимося
із словами, що означають назви
предметів. Ви вже знаєте чимало слів і можете багато чого сказати про слова, а
що саме?
(Слова
складаються із звуків, їх можна розподіляти на склади, вони потрібні для
складання речень, можуть відповідати на різні запитання, тощо).
ІV.
Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу
• Вправи
на розрізнення понять «предмет», «слово»
Гра: «ЩО ЦЕ?»
Учитель показує предмети із
питанням «Що це?»
(Ручка, зошит, олівець, книжка,
м’яч, парта, крейда.)
•
Введення поняття «ІМЕННИК».
Послухайте вірш
Який співець, поет, письменник
уперше слово вигадав – іменник?
Іменник. Він узяв собі на плечі
велике діло -
визначати речі,-
ім’я, найменування, і наймення:
робота, біль і радість і
натхнення.
Як
називається родина, що дає назви, ім’я
всім предметам? (Іменник)
•
Робота з підручником.
Вправа 279, с.108.
Попрацюйте разом!
•
Розгляньте малюнки.
Дайте відповіді на запитання.
Хто це?
(Учень, міліціонер, кухар,
кінь, їжак, риба.)
•
Запишіть назви людей і
тварин за зразком.
Зразок .
(Хто?) Учениця, бджола,…
Вправа 280, с.108
(діти працюють самостійно)
•
Розгляньте малюнки.
(Літак, ракета, трактор,
ранець, косинець, календар)
•
Запишіть назви предметів
за зразком.
Зразок.
(Що?) Ранець,..
Виведення правила.
Назви людей і тварин
відповідають на питання хто?
Назви всіх інших предметів
відповідають на питання що?
•
Фізкультхвилинка
Потягнутись і прогнутись,
І пригнутись, розігнутись…
Ваші м’язи всі проснуться,
Навіть ваші пальці – в танці.
Це ніяк не приховати!
Кожним пальцем, кожним пальцем
Можна також танцювати!
V. Систематизація знань
•
Творча робота у парах
До слів, які відповідають на питання хто?,
добери за зразком слова, які відповідають на питання що?
Хто? Що?
скрипаль -
скрипка
моряк - …
лісник - …
школяр - …
•
Складіть речення з
кожною парою. (Взаємоперевірка)
•
•
Каліграфічна хвилинка
Позмагаймося в каліграфічному
письмі
аж алця суниця
Самооцінка виконання роботи
•
Гра «Склади слово»
Із слова
«СТОРІНКА»можна скласти понад 20
слів:
ранок, стінка, сто, рік…
А скільки ти можеш скласти слів
із слова
ЖАЙВОРОНОК?
( Учні самостійно складають
слова. Хто більше?)
(Ворона, жар, кора, рак, йорж, корона…)
VІ. Підсумок уроку.
•
Що нового дізналися на
уроці?
•
Звідки походить назва
«іменник»?
•
На які питання
відповідають іменники?
•
Що вони означають?
Оцінювання учнів.
VІІ.Домашнє завдання.
Вправа 282 на с.109 за зразком.
Придумати найбільше іменників, які починаються із буки «к».
Урок 87. Тема. Розпізнавання слів-назв предметів за
питаннями «хто?», «що?». Складання речень.
Мета: учити розпізнавати
іменники за запитаннями «хто?», «що?»;
поглиблювати, закріплювати знання учнів про слова назви предметів; розвивати зв’язне мовлення учнів,
вміння будувати речення, розвивати мислення, творчу уяву; виховувати
шанобливе ставлення до хліба.
Обладнання: хліб, вишитий
рушник, предметні малюнки, сигнальні картки.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
1) Хвилинка зв’язного мовлення
Ти знаєш що таке хліб?
(Учні висловлюють свої судження)
Слово вчителя
Хліб – це наше життя, наше багатство. Без
хліба люди – сироти, а земля – страждальниця. У хлібину вкладена велика праця
людей. Шануйте працю хліборобів! Бережіть хліб!
ІІ. Актуалізація опорних знань
учнів.
•
Відгадування загадок.
Стиглий
колос на ланах,
Всі
комбайни – на жнивах.
Вони
ходять з краю в край
І
збирають … (урожай)
Взимку
пухом білим вкрита,
А
зелена на весні.
У
жнива - жовтогаряча,
Зовсім
чорна – восени. (Нива)
Сам
вечірньої години
Заховався
в кущ калини
Та на
дудочку одну
Грає
пісню чарівну. (Соловей)
•
Запишемо на дошці слова
– відгадки. Поставте до них запитання.
•
До яких слів поставимо
питання хто? Чому?
(Повторення правила)
•
Складання речень із словами-відгадками.
•
Гра «Хто?
Що?»
•
Я називатиму слова, а ви показуватимете картки з питаннями, на
які ці слова відповідають.
Мама,
хліб, рушник, людина, комбайн, земля,
журавель, сонце.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні ми продовжимо роботу над
словами – назвами предметів.
Дізнаємось багато цікавого і
нового про хліб і ставлення до нього.
ІV. Засвоєння нових знань про слова – назви
предметів
1). Відгадування загадки
- Прочитайте загадку (вправа 283, с.110)
Хвалить
його кожен,
любить
його кожен,
і дня ми прожити
без
нього не можем.
(Павло Глазовий)
- Поміркуйте, знайдіть відгадку.
2). Бесіда
- Я принесла хліб до нас на урок. Він на
вишитому рушнику. Хлібом годує тебе рідна земля. Куди не закине тебе життя –
пам’ятай про хліб. Треба бути терплячим і мужнім у праці Батьки дали тобі
перший хліб. Твій обов’язок дати їм останній.
Шануй хліб!
3). З’єднай вірно частини прислів’їв і
прочитай їх
Хліб
- пропадає
біда
Без солі, без хліба - усьому голова
Де хліб і вода - немає обіду
•
Як ви зрозуміли їх зміст?
•
Знайдіть у прислів’ях
слова - назви предметів, поставте до них запитання.
Сіль,
хліб, обід, вода, біда(запис на дошці)
4. Хвилинка каліграфіі
- Запишемо каліграфічно
Х хл
хліб
Запишіть один вислів про хліб (самостійно)
5 Творча робота. Склади реченн і запиши за
зразком.
Коментоване письмо.
У качки (хто?) каченя.
У курки (хто?) … (курча).
У вівці (хто?) … (ягня).
У кози (хто?) … (козеня).
У корови (хто?) … (теля)
У свині (хто?) … (порося).
6 Фізкультхвилинка.
Печу, печу
хлібчик
дітям на обідчик.
Беру, беру бабку
Кладу на лопатку
Шусь у піч! Шусь у піч!
V. Закріплення вивченого матеріалу
1) Гра «Утвори нове слово»
Прочитай слова кожного рядка.
Візьми з першого слова першу літеру, з
другого слова – другу, з третього – третю і т.д. Одержиш нове слово.
Хата, слово, зміст, гриб. (Хліб)
Ніс, сито, сова, коза. (Нива)
Літо, людина, лід, хатина, машина,
пір’їна. (Людина)
На які питання відповідають ці
слова?
2). Запис речень під диктовку
Принесли хліб. Поклали його
на стіл. Пахучий, теплий. Шкоринка
на ньому золота.
•
Знайдіть сова-назви предметів, підкресліть їх.
Поставте
до них запитання.
3). Ознайомлення з правилом на с. 111.
Діти, що ми називаємо іменником?
VІ. Підсумок уроку.
1). Пограймось. «Закінчи чистомовку»
Би – би – би – вже пора збирать
гри… (гриби)
Иб – иб – иб – иб – ми знайшли
великий … (гриб)
Іб – іб – іб – іб – нам печуть
духмяний … (хліб)
Об – об – об – в поле вийшов хлібо… (хлібороб)
На які питання відповідають
вставлені іменники?
2). Повторення правила.
- Що цікавого дізналися на уроці?
-
Як треба ставитись до хліба?
- Чому?
Здавна люди з великою любов’ю і шаною ставились до хліба. Вони з теплотою і ніжністю
називають його хлібець, хлібчик. Хліб – святий.
Бережіть його.
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти усну розповідь про хліб.
Записати 3-4 речення про хліб.
Урок 88. Тема. Групування предметів за видовими та родовими
ознаками. Змінювання іменників за зразком
«один» - «багато». Складання речень.
Мета: ознайомити учнів з особливостями іменників в
однині (означає один предмет) і множині (означає два і більше предметів); виробляти навички правильного і
каліграфічного письма; розвивати мовлення, вміння самостійно працювати з підручником;
збагачувати словниковий
запас учнів.
Хід
уроку
І. Організація учнів до уроку
Розгадай анаграми, назви предметів:
банка, єцьза, силиця, мідьвед, свао.
(кабан, заєць, лисиця, ведмідь, сова)
На які питання вони
відповідають? (Хто?)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1) -Які слова ми зараз вивчаємо? (Іменники)
- Що вони означають? (Назви предметів)
- На які питання вони відповідають? (Хто? Що?)
2) Творча робота
Вибери одне із слів і закінчи
речення
У телевізора …___________ (екран)
Вікно, метал, килим, аптека,
їдальня, касета, екран.
У птаха є …_____________ (дзьоб)
Папір, лійка, олівець, дзьоб,
квіти.
У корабля є …____________ (винт)
Спина, стіл, півень, винт, ваза,
пензлик.
У людини є …____________ (обличчя)
Хвіст, крила, стеля, обличчя,
гребінь, жало.
На які питання відповідають вставленні слова. (Що?)
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІV.
Засвоєння нових знань про слова-назви предметів, що вживаються в
однині і множині.
1.Робота із записаними на дошці
словами:
Вовк - вовки
Голуб -
… (голуби)
Шпак -
… (шпаки)
Бджола
- … (бджоли)
Білочка -
… (білочки)
На яке питання вони
відповідають? (Хто?)
Скільки вони означають
предметів? (Один)
Як змінити слова, щоб
вони означали багато предметів?
(учні утворюють множину
слів, учитель записує їх на дошці).
Прочитайте попарно
записані слова . Зробіть висновок.
(Слова -
назви предметів можуть означати
один предмет або багато предметів).
2. Робота з предметними малюнками.
Скільки груш зліва? (Одна)
А справа (Чотири)
Як можна записати?
груша
- груші
(Аналогічно з іншими
предметами:
м’яч – м’ячі
книжка – книжки …)
3.
Робота з підручником
Коментоване письмо. Вправа 288, с.111
1) Розглянь малюнки. Назви зображені
предмети.
(Диван, глечик, чашка, стілець, склянка,
миска, шафа, каструля)
2)Запиши назви предметів
у дві групи.
(Посуд:…
Меблі: …)
4.
Словниковий диктант
Портфель, склянка, глечик, стілець, горщик,
каструля, шафа, диван, заєць, бджола.
(перевірка виконання)
•
Які з цих слів
відповідають на питання хто? (Заєць, бджола)
•
Які - на
питання що? (Решта слів)
•
Скільки предметів вони означають? (Один)
•
Зробіть так, щоб вони
означали багато предметів.
•
На с.112 знайдіть слова,
взяті у рамочку. Прочитайте їх.
Запам’ятайте їх правопис
і вимову.
•
Фізкультхвилинка.
Сірий зайчик сів і жде,
Спритно вушками пряде.
Зимно зайчику стояти,
Треба трішки пострибати.
Скік – скік, скік –
скік.
Треба трішки пострибати.
Пострибавши, відпочити
Й рідну мову далі вчити.
•
Каліграфічна хвилинка.
Запишемо каліграфічно в
зошиті назви осінніх місяців.
Вставте пропущені
літери.
Ве.. сень, жовт..,
лис..пад.
(Вересень, жовтень. листопад)
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота з підручником.
Вправа 289, с.112 (самостійно)
Прочитай текст. Виділені іменники
зміни за зразком. Запиши.
Один Багато
Будинок -
будинки
Перевірка виконання.
- Як потрібно поводитись з
електроприладами?
2.
Працюємо колективно
Гра «Буква заблукала»
В окремих словах цих
речень заблукала буква. Читай уважно, виведи «заблуду».
У коси великі
роги. (Кози)
Над морем літали майки.
(Чайки)
Біля пічки росте
очерет. (Річки)
На зубі сидить
дятел. (Дубі)
На які питання відповідають
виділені слова? (Хто? Що?)
Скільки предметів вони
означають? (Багато)
VІ.
Підсумок уроку
•
Про яку особливість
іменників ми говорили? (Означають один або багато предметів)
•
Послухайте загадку.
Відгадайте її. Знайдіть
слова -
назви предметів, що означають назви багатьох предметів.
Гарні,
теплі рукавички,
Шапки, шубки і спіднички,
В штанці і піджаки
Шиє діткам залюбки (Голка)
Доберіть до них слова,
що означають назву одного предмета.
Рукавички – рукавичка
Шапки – шапка
Шубки – шубка
Спіднички – спідничка
VІІ. Домашнє
завдання
Вправа 295 на с.113
Творча робота. Прочитай i запиши
вiдповiдi на запитання Хто ти?
Урок 89. Тема. Змінювання іменників за зразком «один – багато».
Практичне вживання форм однини і множини без вживання
термінів
Мета: Учити дітей змінювати слова – назви предметів
за зразком «один – багато», розвивати зв’язне
мовлення, поглиблювати
словниковий запас, вчити
виконувати творчі вправи, розвивати логічне мислення; виховувати колективізм, взаємодопомогу.
Хід
уроку
І. Організація класу
1)
Перевірка домашнього завдання
2)
Створення ситуації успіху.
- Діти, на урок до нас завітав «
Незнайко». Він не вміє змінювати
слова – назви предметів з
зразком «один – багато».
Давайте навчимо його
Покажіть свої знання і вміння.
Творча робота над текстом
Спишіть з дошки речення.
Змініть слова, що в дужках так, щоб вони
означали багато предметів.
У полі зацвіли червоні (мак).
У моєї мами роботящі (рука).
(Учень) співають гарну пісню.
(Учні пояснюють Незнайку як
виконували роботу)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні разом із Незнайком ми
будемо змінювати слова – назви
предметів за зразком «один – багато»
ІІІ. Робота над матеріалом уроку
1).
Гра «Один-багато»
Незнайко називає назви одного предмета, а учні
утворюють слова-назви багатьох
предметів
Пташка -
… (пташки)
Хмара -
… (хмари)
Крило -…
(крила)
Село -
… (села)
Учень -
… (учні)
2).
Хвилинка каліграфії.
Покажіть Незнайку як ви гарно
вмієте писати
Ле
ил сл слово
3).
Колективна робота
- Прочитайте лічилку.
Біжить півень з причілка
нагукує
лічилку:
- Раз
– два – курчата.
Три
- чотири -
зайчата.
П’ять – шість – гусаки.
Сім – вісім – їжаки.
Дев’ять – десять – йде лисиця.
Нам ховатись, їй жмуриться.
Тамара Коломієць
•
Коли використовують
лічилки?
(Учні розповідають коли вони
використовують лічилки)
•
Випишіть слова – назви
предметів, які відповідають на питання хто?
(Курчата, зайчата, гусаки,
їжаки, лисиця)
Скільки предметів вони
означають?
4). Зверніть увагу на правопис слова
календар.
Слово календар пишемо з буквою
е.
Складіть і запишіть з ним
речення.
5).
Фізкультхвилинка
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
У
травичці позбираєм.
Пострибаєм,
як зайчата,
Політаєм,
як пташата,
Потанцюємо
ще трішки,
Щоб
спочили ручки, ніжки.
Всі
веселі? От чудово!
А
тепер до праці знову
7).
Гра «Відгадай слово»
Замість крапок впиши назви чисел 1, 2,
3, щоб утворились слова
Г … а, пі … л,
с … бок.
(Година,підвал, стрибок.)
Прочитай слова, постав до них питання.
ІV Підсумок уроку.
1).
Гра «Добери слова»
|
|||||||
( рій, гай, край. звичай)
Постав до них питання, зроби
так, щоб предметів було багато.
•
Самостійна робота
(Перевірка
знань,які учні отримали під час вивчення теми «Слова –назви предметів».
Гра
«Мишка»
Слова
спокійно жили в книжці, в яку вдалось пролізти мишці. Вона початки відкусила, у
себе в нірці схоронила.
.орова (Корова)
.ікно (Вікно)
.иничка
(Синичка)
.ошка (Дошка)
•
Встав пропущені
літери (к, в, с, д)
•
На які питання
відповідають слова? (хто? що?)
•
Скільки предметів
означають? (Один)
•
Зробіть так, щоб ці
слова означали багато предметів.
Незнайко дякує вам за науку.
Тепер він буде знати, як змінюються
слова – назви предметів за
зразком «ОДИН –БАГАТО»
V. Домашнє
завдання
Вправа 294 на с.113 (Пояснення виконання)
(Запам’ятайте правопис слів
«черевик», «шістнадцять»).
Немає коментарів:
Дописати коментар